torsdag 19 juli 2012

Vinbärspaj


Jaha så har ännu en dag gått. Idag har jag hunnit med en sovmorgon (inte undrar på eftersom jag somnade vid 5 imorse det gick bara inte att somna) ett billigt besök på ikea, veckohandlat, ätit pizza med mamma, kollat på ett avsnitt av nya favorit serien Borgias. Ska nog kunna klämma till ett eller två avsnitt till innan det är dags att krypa till kojs. Men först tänkte jag blogga lite.
I måndags var jag barnvakt åt två riktiga ögonstenar, vi hängde i deras park mest hela dagen. I parken finns det massa med svarta vinbär, röda vinbär och krusbär. En hel del av dem röda vinbären var mogna så vi plockade ett par deciliter och gjorde en vinbärspaj. Till pajen gjorde vi det bästa vaniljfluffet ever! Vaniljfluff / rårördvaniljsås



Ingredienser
150 gram smör
1 1/2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker eller en knivsudd vaniljpulver

Gör så här
Smält smör och socker i en kastrull.
Tillsätt mjöl, havregryn, bakpulver, vanilj och rör om tills det blir en grynig massa.
Lägg bären i en pajform eller 6 små pajformar och strö över lite potatismjöl.
Grädda på 180 grader i 20 min för små formar eller 30 min för en stor form.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar