måndag 23 juli 2012

Kalljäst matbröd

Igår så trodde jag att det inte gick att bli mer uttråkad, men oj så fel jag hade. Det finns ingen hejd på tristessen, varenda kotte är på semester utanför stan, vädret suger, det går inte att se fler tv serier eller filmer, ingen inspiration till att laga mat, inga jobb att söka, bara chilisarna att prata med. Prutt!!!
Så nu har jag klagat lite, nu till det roliga det kalljästa matbrödet jag bakade häromdagen.
Det fiffiga med det här brödet är att du gör det på kvällen och låter det jäsa i kylen över natten och gräddar det på morgonen, hur gott är det inte med nybakat bröd till frukost. För en morgontrött sak som mig lämpar det sig bästa att göra på en helg. Men är du otroligt morgonpigg varför inte på en vardag.
Receptet är hämtat från Allt om mat, och blir till två fina bröd.



Ingredienser
25 gram jäst
3 dl kallt vatten
2 ägg
1 msk flytande honung
1 tsk salt
11-12 dl vetemjöl
100 gram rumstempererat smör

2 formar, smör till smörjning och 1 ägg till pensling

Gör så här
Finfördela jästen och lös den i vatten.
Vispa ner äggen, honungen och saltet.
Arbeta in mjöl och smörklickar i degen, tills den har blivit smidig.
Arbeta degen på ett mjölat bord och dela den sedan i två delar. Dela vardera del i tre delar, gör långa rullar och fläta ihop.
Lägg i en smord form, täck med en bakduk och låt jästa i kylen under natten.
Pensla med ett uppvispat ägg.
Grädda i ca 30 - 35 min på 200 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar