torsdag 12 juli 2012

Bovetecrunch


Nu har husmodern och 85 åringen i mig varit framme igen, i helgen gjorde jag en  bovetecrunch som är det perfekta tillbehöret till frukost yoghurten. Den mättar och balanserar kroppen perfekt.
Jag brukar även ha lite maccapulver i yoghurten för ännu mer balans i kroppen och en lätt kolasmak.
Maccapulver är bra för allt!

Original receptet kommer från Renee Voltaires bok en salig blandning och här har jag gjort min egen version av hennes bovetecrunch. Det går även att köpa crunchen i butik, men jag föredrar hemmagjord.
Det tar lite tid att göra men är väl värt besväret.


Ingredienser
450 gram krossat bovete
120 gram linfrön
1 tsk salt
2 tsk kanel
ca 4-5 dl frysta bär.

Gör så här
Blötlägg bovetet, linfröna, saltet och kanel och låt det stå i ca 12 timmar. Har man tid så är det bra att skölja röran en eller två gånger.

Skölj röran noga och pressa ut så mycket vatten du bara kan. Lägg sedan röran på två plåtar som är täckta med papper.
  Lägg på bären. 


Torka i ugn på ca 60-70 grader under 12 timmar. (Jag brukar låta den stå på under natten.)

1 kommentar: