lördag 14 juli 2012

Passionfrukt minimuffins

Aloha!

Vet ni vad jag vill göra, jag vill ligga under ett parasoll på en varm strand och bara njuta. Inte ligga i soffan med träningsvärken från helvetet och titta ut på det tråkiga svenska sommarvädret.
Så för att höja humöret en aning bjuder jag idag på passionsfrukts minimuffins.
Till muffins använder jag ofta ett och samma grundrecept och utformar det efter det som ska bakas. Denna gång använde jag ganska mycket vätska så det fick bli en aning mer mjöl än vanligt och lite mer bakpulver.

Ingredienser till minimuffinsen
1 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl mjölk
50 gram smör
2 1/2 dl vetemjöl
1, 5 tsk bakpulver
2 knivsuddar vaniljpulver
2 msk passoa
2 passionsfrukter

Ingredienser till toppingen
1/2 dl milda visp 20%
1 1/2 dl crème fraiche
4 msk passoa
4 msk florsocker

Gör så här
Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.
Värm mjölken och smöret i en kastrull tills smöret smällt. Blanda med ägg och sockerfluffet.
Tillsätt dem torra ingredienserna.
Häll upp i små formar, jag fyllde dem till 2/3delar.
Grädda på 200 grader i 10-12 min.
Låt svalna.
Vispa grädden hårt, vispa sedan i crème fraichen.
Vispa i passoan och florsockret.
Klicka eller spritsa med en rund tyll då toppingen är ganska lös.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar