torsdag 12 juli 2012

Chiligratinerad hummer

Igår hade jag finfrämmande av bästa mamsen <3
Dagen till ära hittade jag en hummer i frysen och en snuskhummer i lägenheten, det där med att tvätta håret är ju ganska överskattat vissa dagar.
Så vi hade oss en liten minifest, för den här hummern blev den godaste hummer jag ätit.
Receptet har jag fått av Martina och hon brukar laga denna till nyår.

Ingredienser
2 hummrar
2 scharlottenlökar
1 msk smör
1 grön chilipeppar
1 dl crème fraiche
1/2 dl vitt vin
1 msk hummerfond
1 msk ljus maizena
2 msk persilja
1 dl riven ost

Då kör vi!

 Dela humrarna på längden, försök att hålla ihop stjärt och sköld.


Ta bort magen/huvudet och ta sedan ut det bra köttet och skär det i små bitar.



Skala och finhacka löken och chilin och fräs dem en stund i smöret.


Tillsätt crème fraichen, vinet, fonden och salt/peppar rör om ordentligt.
Tillsätt maizenan och låt puttra en stund till röran blivit tjock.
Lägg i hummerköttet och persiljan.


Lägg hummerskalen i en ugnsfast form och fyll dem med röran.
Strö över osten och gratinera i ca 10 min på 250 grader.


 Servera direkt med ett gott vitt vin.



2 kommentarer:

  1. Åh vad gott nu blev jag sugen på att gör den nu istället för att vänta till nyår!

    SvaraRadera
  2. Gör det Martina, du kommer inte ångra dig!

    SvaraRadera