söndag 22 juli 2012

Chili Cheese Puffs

Hela veckan har jag gått och varit sugen på nått och inte riktigt kunnat bestämma mig på vad, så slog det mig chili cheese puffs är det enda som kan dämpa suget. Igår var jag på drinkkväll/singstar kväll med utgång efteråt och tänkte slå två flugor i en smäll - "gåbort" present och dämpa det hemska suget i mig. Sagt och gjort chili cheese puffarna gjordes och hälften hamnade i mig och hälften i presenten.
Dem här puffarna hittade jag på en blogg som jag såklart inte kommer ihåg namnet på, och utifrån det receptet har jag gjort en egen version av dem små rackarna. 
För det är vad dem är: riktiga små rackare och ett perfekt tilltugg med sting i.


Ingredienser
50 gram smör
2 dl vetemjöl
2 dl vatten
3 ägg
1-1/2 tsk salt
Ca 1/2 burk jalapeno (mängden bestämmer du själv utifrån hur starka du vill ha dem)
150 gram stark riven ost

Gör så här
- Smält smöret i en ganska stor kastrull.
- Slå på vattnet och saltet. Koka upp.
- Blanda i mjölet och rör kraftigt med en träslev. Rör tills mjölet är fördelat och smeten släpper från kanterna.
- Låt smeten svalna något.
- Vispa ner ett ägg i taget med en elvisp, när sista ägget är uppvispad vispa extra i ca en minut. Smeten ska
   bli riktigt smidig.
- Rör ner den finhackade jalapenon och osten i smeten.
- Spritsa ut på en plåt täckt med papper.
- Grädda i ca 20 min på 220 grader. Och vad du än gör öppna inte luckan under tiden, då sjunker puffarna
   ihop.
- Servera ljumna

2 kommentarer:

  1. Hoppsan tryckfelsnisse måste vart i farten. Det ska vara 2 dl vatten. Receptet är nu uppdaterat i bloggen.

    SvaraRadera