tisdag 10 juli 2012

Lingon / Solros / Pumpa / Bikarbonat bröd


God kväll gott folk, för ni är ju några få som läser bloggen :)

Idag har jag roat mig med att baka ett enkelt och jättegott lingon/pumpa/solrosfrö/bikarbonat bröd och försökt att fota det snyggt. Är inte riktigt nöjd med bilderna men dem får duga. Nästa gång bröd ska fotas kanske jag får en snilleblixt för hur bröd blir snyggt på bild, nån som har något förslag.

Har lovat mig själv att försöka baka mer bröd framöver. Har fått för mig att det är nyttigare, billigare och säkert godare också. Det här brödet är extra bra för att det håller sig saftigt mycket längre än vanliga bröd gör. Kanske inte så viktigt om man är fler då det har en försvinnande effekt, men om man är ensam som mig är det en extra liten bonus.



Ingredienser
2 dl fiberhavregryn
1 dl krossade linfrön
5 dl siktat dinkelmjöl
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
(ev 1 dl nötter eller russin)
1 tsk salt
2 rågade tsk bikarbonat
1/2 dl lingonsylt
1/2 dl flytande honung
4-5 dl mild yoghurt

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt dem fuktiga ingredienserna och blanda samman.
Häll över smeten i två brödformar (vill man kan man bröa dem lite lätt men det behövs inte)
Grädda i ca 40 - 45 min på 200 grader.

Ät och njut!



2 kommentarer: