söndag 21 oktober 2012

Ugnspannkaka med svamp och lök

Nu var det söndag igen och jag ställer samma fråga som varje söndag, vart tog helgen vägen.
Den här gången kan jag svara på den fråga, den har spenderats sovandes i soffan och tittandes på tv i soffan, så himla skönt. Igår var jag ju i och för sig på utflykt till smultronstället i Gubbängen och åt supergod chili och bakade kanelbullar inför nästa veckans 4 års kalas. Har kommit på sån bra present :)
Men nu till saken nämligen maten. En av veckan matlådor blev den gamla godingen ugnspannkaka med svamp och lök - mums!!!

4 portioner á 380 kcal
Ingredienser

1 paket bacon á 140 gram
250 - 300 gram svamp. Brukar ta champinjoner eller kantareller på burk eller blanda dem.
2 gula lökar eller 1 purjolök
2,5 dl vetemjöl
4,5 dl lättmjölk
3 ägg

Salt, peppar, paprikapulver och timjan

(Just denna gång hade jag i nån matsked med konserverad svamp med tillhörande olja så kaloriintaget blev ca 400kcal /portion)

Gör så här
Stek baconet och lägg sedan i en ugnsfast form.
Stek löken i baconfettet och efter en stund tillsätter du svampen och låter det fräsa ihop så en del av vätskan i svampen försvinner. Häll över i formen.
Vispa ut hälften av mjölet i mjölken. Tillsätt resten av mjölet och saltet när smeten blivit klumpfri.
Vispa ner äggen.
Krydda pannkakssmeten efter tycke och smak.
Häll över svamp och baconblandingen.
Grädda på 225 grader i ca 30 min. Blir pannkakan bränd lägg över lite folie så löser det problemet.
Servera med tomat eller rårivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar