onsdag 31 oktober 2012

Pumpa cheesecake

Som sagt så har jag en vana att snö in på högtider och dess mat. Även om Halloween  inte är en Svensk högtid så är den en högtid jag gillar väldigt mycket. Det kanske sitter kvar från tiden då jag jobbade på ett företag med många amerikaner och engelsmän och man gick till jobbet på halloween och möttes av tigger och nalle puh :)
Till idag bakade jag en cheesecake på pumpaköttet som blev kvar från veckans tidigare äventyr i köket. Den här kakan har all potential att bli sjukt god och fin, om jag inte hade gjort ett fatalt misstag så hade det blivit det. Därför skriver jag det korrekta receptet i min blogg och hoppas att ni läser bättre än vad jag gjorde igår.

Ingredienser

Pajskalet
150 gram digestivkex (och har man inte tillräckligt går det bra att blanda ner mariekex)
3 msk socker
1/2 tsk ingefära
1/2 tsk kanel
1/2 tsk nejlika
150 gram smör

Fyllningen
3,5 dl socker
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
1/4 tsk muskot
1/4 tsk nejlika
1/4 tsk kryddpeppar
1/2 tsk salt
425 gram pumpa puré
200 gram philladephia
1 knivsudd vaniljpulver
1 msk färsk pressad citron juice
5 ägg
2,5 dl grädde

Gör så här

Pajskalet
Sätt ugnen på 175 grader
Täck utsidan av en form med löstagbar botten med folie! Den ska vara ordentligt täckt och inte kan släppa in vatten i det kommande vattenbadet. Det var här jag gjorde fel och fick degig botten :(
Krossa kexen i en bunke tillsammans med kryddorna.
Smält smöret och häll i kexblandingen och blanda ordentligt.
Smeta ut degen i botten på formen och grädda i 15 min.
Ta ut och låt svalna ett tag, ca 30 min.

Pumpa purén
Gräv ut köttet ur en pumpa.
Ta bort fröna.
Lägg köttet i en matberedare och kör tills du har en fin slät puré.
Lägg purén i en fin sil och låt vätskan rinna av.  Rör om och tryck ut vätska med jämna mellanrum.

Fyllningen
Vispa upp phillan med en elvisp tills den blir len och nästan lite fluffig, det tar ca 45 sek.
Blanda i hälften av kryddorna och sockret och vispa i 45 sek till.
Upprepa med resten av kryddorna och vispa ordentligt ca 1 min.
Vispa ner pumpa purén och vispa tills den är ett med resten av smeten.
Vispa ner tre ägg och vispa tills också dem är ett med smeten.
Vispa ner dem två resterande äggen.
Vispa ner grädden och vispa i ca 1 min.

Gräddningen
Koka upp vatten i din vattekokare.
Ställ formen med pajskalet i en ugnsfast form. (Jag använde plåten med hög kant)
Fyll formen med fyllningen.
Se till att foliet täcker formen ordentligt och inte släpper in vatten.
Häll vattnet tillsammans med fesljummet vatten i den ugnsfasta formen, så att det täcker hälften av pajformen.
Grädda på 160 grader i 90 min eller tills smeten är lite "wobbly" och har en innetemperatur på 65 grader.
Här är det jättebra att använda sig av en godistermometer.
Ta ut och låt svalna i vattnet i 45 min.
Ställ in i kylen och låt stå i minst 4 timmar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar