måndag 22 oktober 2012

Jamie Olivers potatismos i micron

 Okej eftersom jag är halvt mörbultade efter mitt första kettlebells pass ever och inte lagat några matlådor (middagen blev två kokta ägg med kalles randiga) bjuder jag idag på en gammal favorit som kommer från Jamie Olivers middag på 30 min som är en riktigt bra kokbok.
Gillar konceptet laga bra mat på kort tid, dessutom har jag aldrig ätit nån mat som är gjort från hans recept som inte smakat bra och så är han ju väldans söt också.
Funkar lite extra bra till lax i ugn som kryddas med tacokrydda och nån kall sås.

Ingredienser
1 mellanstor potatis
2 mellanstora sötpotatisar
1/2 citron
1/2 röd chili
en knippe färsk koriander
50 gram fetaost.

Gör så här
Skala potatisen och klyv dem på längden några gånger så du får fina klyftor.
Lägg dem i en stor microvågssäker skål tillsammans med en halv citron.
Täck över med plastfolie och ställ in på full effekt i 15 min.
Finhacka chilin och finhacka koriandern.
Tillsätt fetaosten och hacka den tillsammans med chilin och koriandern.
Kolla så att pluggen är genom "kokta" och mosa dem med hjälp av en potatismosare.
Pressa ut resten av citronen över pluggen.
Blanda i chili/koriander/fetaost röran.
Salta och peppra.
Vips så har du ett supergott mos!!!



Jag vet det ser ut som en snopp på sista bilden, kunde inte låta bli att fota det så :)
Bilderna är taget med min gamla kamera, vilken skillnad även om jag gillar den och den har tagit många fina bilder så blir just matbilderna bättre med systemkameran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar