måndag 8 oktober 2012

Joes stonecrabs skaldjurssås och majonnäs




Okej, jag har lovat mig själv att jag ska ligga i sängen vid 22.00 alltså har jag 12 minuter på mig att blogga och få naglarna att torka!! Chop chop!!! är ett uttryck och en god rätt men det är inte den vi ska prata om idag utan idag ska vi prata om helgen skaldjursfrossa och framförallt Joes stonecrabs senaps sås som är helt underbar och kommer från Miami. Dessutom kan vi prata lite om majonnäs för det lyckades jag också göra i lördags :) i alla fall en omgång.

Vi börjar med majonnäsen som du behöver följande till
1 ägg
3 dl matolja eller rapsolja (olivolja smakar blääää i denna)
1 tsk salt
1/2 tsk vitvinsvinäger

Gör så här
Knäck ett ägg i en bunke.
Häll på oljan.
Häll på saltet.
Häll på precisa mängden vinäger.
Tryck ner en stavmix i botten, starta och håll still tills det tjocknar och fortsätt hålla still tills nästan hela majonnäsen är klar. Om du inte gör det här blir det en rinnig sörja :(
Klart!!!


Till Joes stonecrabs mustard sauce behöver du följande
2,5 dl av din goda egna majonnäs eller köpe.
3 1/2 tsk senapspulver
2 tsk worcestershire sås
1 tsk A1 sås (funkar med HP sås)
1 kryddmått salt.
2-3 tsk mjölk
Blanda samman allt med majonnäsen och rör ordentligt.
Smaka av och krydda eventuellt lite extra med nått.
Ät och njut, den är verkligen himmelskt god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar