lördag 6 oktober 2012

Guinness cake med whisky & mascarpone frosting


Vilken underbar dag, älskar en kall, krispig och vacker höst dag. Och vad har jag gjort hittills jo städat wohooo va roligt, men ska ta mig ut en sväng innan dagens skaldjurs middag, mums!!
Jag har ju varit lite dålig på att blogga på sistonne, men att börja ett nytt jobb tar lite på krafterna på bästa sätt. Och nu har jag börjat sätta mig in i allt och det byter att det finns mer ork att blogga som är så roligt. Därför får ni idag en riktigt liten godbit som jag gjorde till min födelsedags fest.
Det är en ganska så manlig kaka till smaken, inte till utseendet på denna bild :) Choklad, öl och wiskehy i frostingen.

Guinness cake

Ingredienser
 2,5 dl Guinness
225 gram smör
1,5 dl kakao
5 dl vetemjöl
5 dl socker
1 1/2 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt
2 stora ägg
2 dl gräddfil

Gör så här
Värm smör och Guinnessen i en kastrull. När smöret är smält vispa ner kakaon och vispa tills det blir en slät och glansig vätska. Ställ undan och låt svalna lite. Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj och bröda en form eller förbered muffinsformarna.
Vispa upp ägg och gräddfil med hjälp av en elvisp.
Vispa ner Guinness vätskan.
Vispa sedan ner mjöl, socker.
Häll smeten i formen / formarna. Gör du muffins fyll dem till 3/4 delar.
Grädda i ca 35 minuter för en stor kaka och 15-20 minuter för muffins. Testa med en sticka om det är klart, kakan ska inte fastna på stickan.


Mascarpone frostingen

Ingredienser
3 dl grädde
250 gram mascarpone
1/2 - 1 dl florsocker

Gör så här
Vispa grädden hårt.
Vispa samman mascarponen och 1/2 dl florsocker tills det är mjukt.
Blanda sedan samman med hjälp av en slickepott till en jämn kräm.
Blanda i 1 msk whisky och eventuellt mer florsocker. Konsistensen ska vara samma som innan whiskyn kom i.
Låt stelna i ylen en stund.
Lägg i en spritspåse och dekorera muffinsarna / kakan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar