torsdag 30 augusti 2012

Hooks Herrgårds filmjölkslimpa


Hello sunshines! 
Vilken kväll jag hade i går, skulle gå till badrummet för att preppa tvättmaskinen men stannade till för att se om jag hade en sak i skafferiet, hittade inte det jag letade efter och blev irriterad för det var så stökigt i skafferiet. Så jag sätter igång att städa där, kommer på att jag skulle ju göra fikonmarmelad inför lördag, börjar med det och hittar samtidigt massa ingredienser till brödbak och bestämmer mig för att baka. Måste hitta ett bra recept, hade nästan glömt bort denna limpa och blir nördigt glad när jag hittar receptet. Bara det att jag hade ingen fil hemma så på med jackan och gå och handla.
Så bakningen är i full gång och nån gång underbakningen kommer jag på att det var ju tvätta jag skulle göra, stoppa i tvätten alldeles för sent (stackars grannarna) och dundra ner i soffan halv tolv då allt var klart. Men det är bra skönt när man får en energikick utan dess like :)

Ingredienser till 2 bröd

7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl rågmjöl (både fint och grovt funkar)
1 tsk salt 
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl grovt hackade aprikoser
1 dl russin (eftersom russin i bröd är jätteäckligt använde jag tranbär i stället)
1 dl hackade hasselnötter (men det gör lika bra med andra nötter eller nötmixar)
1 liter filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Blanda samman mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, tranbär och nötter i en bunke .
3. Blanda noggrant ihop filmjölk, bikarbonat och sirapen.
4. Blanda försiktigt ihop de olika ingredienserna och rör till det blir en tjock smet. Jag brukar arbete utifrån kanterna och inåt för att få med mjölet i botten av bunken.
5. Smörj två formar och fyll dem med smeten.
6. Grädda i ca 1 - 1 1/2 timme. Pröva med en sticka om bröden är torra regelbundet efter 1 timmes gräddning.
7. Stjälp upp brödet på galler och låt dem vila i minst 5 timmar inlindade i en handduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar