tisdag 21 augusti 2012

Inlaggda rödbetor

Igår var jag hemma hos mamma och skrotade runt, badade badkar, tittade på Dallas och så gjorde vi det som får bli dagens inlägg.


Jag är väldigt förtjust i säsongsbaserade grönsaker och en av favoriterna på hösten är rödbetor. Bäst passar de nog till pytt i panna, lappkojs och ugnsrostade med salt och chevre ost, mums!
Jag har aldrig lagt in rödbetor förut, burkarna har liksom så härligt bara flyttat hem till mig från mamma, men i år kom jag inte undan. Måste säga att jag var överraskad hur enkelt det var att göra det.

Ingredienser
1 kg färska underbara rödbetor
1 dl ättika
2 dl vatten
3 dl vatten

Gör så här
 Koka rödbetorna i ca 10-15 min. Testa om dem är klara genom att sticka ner en tandpetare i en rödbeta och se om det kommer upp röd vätska, gör det det är dem klara.


Koka upp ättikslagen och låt den svalna något, den ska få samma temperatur som rödbetorna.
Skala rödbetorna och lägg i rena burkar.


 Häll över ättikslagen.


Låt dra i minst 1 dygn innan du äter rödbetorna. Hållbarheten på dem är låååååång.

1 kommentar: