tisdag 28 augusti 2012

Världens godaste vinbärsmarmelad/sylt x2

I år har det hänt en smärre katastrof, min kompis Johannas vinbärsbuske har blivit sjuk och bestämt sig för att inte producera några bär. Vilket innebär att jag inte kan hjälpa till att länsa den och göra världens godaste vinbärsmarmelad/sylt, snyft!!!
Längst upp på önskelistan står nog vinbär och en påse med goda svenska äpplen.
Har ni vinbär tillhands så tycker jag att ni ska göra denna sylt/marmelad, för den är så sjuuuukt god.
Jag och Johanna kallar den för vuxenmarmelad för det är rom i den, men det stoppar inte hennes 2 åring från att slafsa i sig sylten till morgongröten :)
Tänkte bjuda på originalreceptet som kommer från Linneas Skafferi och min egna lilla slappa variant av sylten.

Originalet 

Ingredienser
5 dl röda vinbär
3 dl strösocker
2 dl ljust muscovad socker
2 msk mörk ron
1/2 vaniljstång

Gör så här
Rensa och skölj bären under kallt vatten.
Lägg dem i en tjockbottnad kastrull.
Blanda i resten av ingredienserna
Koka upp under omrörning, det ska vara väldigt rörande att göra sylt :)
Skumma av under tiden.
Koka marmeladen i 15 min
Ta upp vaniljstången.
Häll upp sylten i väl rengjorda burkar. Sätt på locket omedelbart och förvara mörkt och svalt.

Snabbvarianten

Ingredienser
1 kg röda vinbär
1/2 kg syltsocker
2 knivsuddar vaniljpulver
4 msk mörk rom

Gör så här
Rensa och skölj bären under kallt vatten.
Lägg dem i en tjockbottnad kastrull.
Blanda i resten av ingredienserna
Koka upp under omrörning.
Koka i 3-5 min för sylt och 5-8 för marmelad.
Häll upp sylten i väl rengjorda burkar. Sätt på locket omedelbart och förvara mörkt och svalt.




1 kommentar: