fredag 10 augusti 2012

Key lime pie

Idag bjuder jag på key lime pie, ni vet sån som Dexter äter :)


Tyckte det passade just idag då jag ska upp i dem norrländska skogarna till den 3G lösa ön och åka massa wakeboard i det kalla vattnet och drömma mig bort till varmare vatten som Miami där den här pajen har sitt ursprung.
Det ska verkligen bli jätteskönt och roligt att komma bort ett tag och bara njuta av dem sista sommardagarna. Med lite tur kanske vi får fint väder.
Men som sagt så finns det inget internet vilket innebär att bloggen också får semester ett tag och jag kommer få abstinensbesvär.


Ingredienser

Skalet
12 digestivkex
0,5 dl strösocker
100 gram smör

Fyllningen
4 ägggulor
1 burk söt kondenserad mjölk
ca 1 dl limejuice

Marängen
4 äggvitor
Några droppar citron
4 msk strösocker

Gör så här

Skalet
- Smula sönder kexen i en matberedare.
- Smält smöret och blanda med kexen.
- Tillsätt sockret.
- Mixa allt samman och tryck ut i en 24 cm i diameters form.
- Grädda i10 min på 175 grader och låt svalna.

Fyllningen
- Vispa upp 4 äggulor.
- Rör i den kondenserade mjölken och blanda väl.
- Om jag hade varit kemist hade jag kunnat förklara vad som händer i det här momentet, men det är jag  inte så det får bli en lättare genomgång.  Vispa sakta i limejuicen, du kommer under tiden märka hur fyllningen stelnar mer och mer. När den har fått en hyfsat krämig konsistens slutar du hälla på. Det krävs ungefär 1 dl färskpressad limejuice.
- Grädda i 15 min på 175 grader och låt stelna och svalna i minst 6h eller över natten.

Marängen
- Häll i 4 äggvitor som du sparat från fyllningens ägg och droppa i några citrondroppar.
- Vispa upp kraftigt  och ha sedan i sockret. Vispa ännu mer!!!! Marängen ska bli fluffig och styv.
- Spritsa på kakan.
- Grädda på 225 grader med grillfunktionen i några minuter, tills marängen har fått en fin färg och textur.


Nu drar jag till nordligare breddgrader och roar mig såhär :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar