måndag 20 augusti 2012

Granola musli

Hej hopp gott folk!
Nu är semestern över och det blir nya friska tag i livet och i maten. Jag är något av en skalman person som måste äta på ganska så speciella tidpunkter och med jämna mellanrum. Frukosten är tyvärr extra viktig för mig vilket inte alltid går hand i hand med mitt ljuvliga morgonhumör. En av favoriterna är granola musli med yoghurt och idag tänkte jag bjuda på grundreceptet till den jag brukar göra.



Ingredienser
10 dl fiberhavregryn
10 dl blandade sorter puffar från t.ex. Risentas egenplock av musli. I den här använde jag quinoa och dinkelpuffar.
200 gram kokosflingor
2 dl flytande honung
1 dl matolja
3 dl vatten

Gör så här
Blanda havregrynen, puffarna och kokosen i en bunke.
Koka upp vatten, olja och honung.
Blanda samman allt i bunken och bred sedan ut på en bakpappsklädd plåt.
Torka/rosta på 175 grader i ca 30-40 min beroende på din ugn. Låt svalna i ugnen på eftervärmen.

Blanda sedan i valfria tillbehör. I denna omgång hade jag blandade hackade nötter, gojibär, torkade, blåbär och solrosfrön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar