fredag 3 augusti 2012

Nudelsoppa

Glad fredag gott folk!


Blir inte riktigt klok på vädret idag, ena stunden vräker det ner och åskar, några minuter senare är det strålande sol - GALET!!! Men det gör inget för jag hade redan bestämt vad det skulle bli för mat idag, nudelsoppa. Grund receptet till denna soppa är väldigt enkel och går snabbt att göra. Idag hade jag torkad shitake svamp och sojabitar i istället för kyckling. Måste säga att originalet är godare, därför får ni nu det receptet.

Ingredienser
1,5 liter vatten
2 msk kycklingfond
2-3 msk ketjap manis (koreansk soja som jag tror stavas så)
1 chili
Karifilime blad (finns i påse i thaihyllan)
Några bitar salladslök
Kyckling
Nudlar

Gör så här
Koka upp vatten tillsammans med, fond, ketjap manis, chilin som är hackad i bitar, karifilimebladen och salladslöken.
Lägg i kycklingen och koka tills den är klar, tiden beror på hur stora bitar du tar så jag skriver ingen tid.
När kycklingen är klar, ha i nudlarna och koka i ca 3 min. Om du ska ha en del av soppan en annan dag, vänta då med att ha i nudlarna tills du värmer upp soppan igen.


Nu ska jag återgå till att gå igenom massa gamla recept jag hittade i mammas köksskåp häromdagen tillsammans med ett glas gott vin och sen kanske se en film.
En sak kan jag säga, min mormor var duktig på att skriva upp ingredienserna men inte instruktioner och min kära mor är hopplös på att hålla reda å sina recept. Hoppas att nån dag i framtiden det sitter en person och  går igenom mina recept, och jag lovar härmed den personen att det blir ordning och reda blad dem :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar