tisdag 7 augusti 2012

Vitlöksbröd

Det här kan vara det godaste vitlöksbröd jag någonsin har ätit!


Receptet hittade jag i senaste numret av Elle mat&vin som är min favorittidning, när den kommer är det helig stund i soffan med en kopp te, den måste dessutom läsas enligt väl utarbetade rutiner.

Men tillbaka till brödet, receptet är skapat av Jennie Benjaminsson som kom 2:a i Sveriges mästerkock 2011, har en jättebra blogg, jobbar som kock och med massor av andra saker.
Hennes recept och ett besök på hennes blogg är verkligen att rekommendera. Vet inte hur det funkar med länkning å så, är det okej att länka till en annans blogg utan att ha frågat?



Ingredienser

Brödet
25 gram jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 dl olivolja
1 msk strösocker
2 tsk salt
12-14 dl vetemjöl special

Fyllning
1 dl olivolja
1/2 kruka basilika eller 1 paket fryst basilika
2-4 vitlöksklyftor
1/2 citron - skalet
Flingsalt och nymalen peppar


Gör så här
- Smula jästen och rör ut den i vattnet.
- Tillsätt olja, socker, salt och det mest av mjölet, knåda degen smidig och slät.
- Pudra över lite mjöl och låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, det tar ca 45-60 min.
- Stjälp upp degen på en bakpappersklädd mjölad långpanna och tryck ut det till en jämn platta.
   Lägg över en bakduk och låt jäsa i ytterligare 40 min.
- Förbered fyllningen under tiden och sätt på ugnen på 250 grader.
- Mixa olivolja med basilikan till en nästan slät olja.
- Finstrimla vitlöken.
- Skölj citronen noga och finriv citronskalet.
- Rör ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.
- När brödet är färdigjäst, gör små gropar med tummen över hela degen.
- Pensla fyllningen över hela brödet och strö tillsist lite flingsalt över.
- Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 min, brödet ska få en vackert gyllenbrun yta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar