söndag 2 december 2012

Tilltugg till glöggen - Parmesan och olivknyten


Glad första advent!!!

Nu är det mys för fulla muggar här hemma. 
Igår var det storstädning, stortvättning, rensning av garderob och adventspyntning. 
Imorse vaknade jag till en adventsprydd lägenhet, gnistrande snö ute och en helt fantastisk känsla. 
Helt magsikt :)
Och bättre blir det idag ska det bakas lussebullar med min kompis Ellenor, ska även göra matlådor, korrekturbaka mazariner för en annan bloggs kommande kokbok, sukta över alla godisar jag ska göra till jul och så ska jag testa att göra ett annat tilltugg till glöggen.
Här är ett recept som passar väldigt bra till glögg mys eller drinkar. Dessutom är det superenkelt att göra och var riktigt uppskattade.


Ingredienser
400 gram fryst smördeg
2 burkar svarta urkärnade oliver
125 gram riven parmesanost
2 äggulor
sesamfrön

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka oliverna i små bitar och riv osten.
Klä en plåt med bakplåtspapper.
Rulla ut två plattor i taget på ett mjölat bord och kavla ut den en aning. Det får inte bli för tunt.
 Strössla ut ost och oliver på en av plattorna.
Lägg över den andra plattan och tryck till en aning.
Dela plattorna först i stora strimlor ca 2 cm breda och dela dem sedan på mitten.
 Knyckla sedan samman varje bit och lägg på plåten.
Repetera tills alla knyten är klara.
Pensla knytena med ägg och strössla på sesamfrön.
Grädda i ugnen ca 20-25 min.
Servera kalla eller ljumna.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar