söndag 16 december 2012

Tilltugg till glöggen - Köttfärspiroger

Oj oj oj vilken helg, klackarna i taket hela vägen och än är helgen inte slut, tur att det är måndag snart ;)

Det har verkligen vart en rolig vecka med, julfest, julklappshandling, brandövningar och annat skoj.
Och en helg fyllt av roligheter, julfest i fredags som verkligen var en kanonfest, glöggfest igår och glöggmys ikväll, och då dricker jag inte ens glögg.
Kompisarna skrattade gott när jag sa att jag tar med mig barnglögg (varm saft) ikväll.
Nått julgodis har jag inte riktigt hunnit med att göra, inte heller att klä granen, skriva julkort och andra saker som hör julen till. Men jag har ju hela nästa på mig att gå upp i julen helt och hållet.

I onsdags hade vi julfest på jobbet och jag gjorde lite olika roliga små tilltugg, bland annat dessa köttfärspiroger. En av mina söta kollegor bad att få receptet så här kommer det.

Till 60 piroger gör du så här:

Ingredienser
800 gram köttfärs
2 paket bacon
2 gula lökar
3 små burkar med konserverade kantareller
1 skvätt rödvinsvinäger
Timjan, salt och vitpeppar
5 paket med smördeg på rulle (så bra uppfinning)
1 ägg

Gör så här
Hacka löken fint.
Klipp baconen i små bitar och stek i stekpannan.
När baconen börjar bli klar lägger du i löken och låter dem stekas ihop. Slå upp röran i en bunke.
Häll av så mycket vätska som möjligt från kantarellerna och hacka dem fint.
Stek kantarellerna i lite smör och se till att så mycket av vätskan som möjligt försvinner. Lägg i bunken.
Stek köttfärsen ordentligt, krydda och slå på lite rödvinsvinäger.
När köttfärsen börjar bli klar slår du på resten av röran. Och steker en liten stund till så att smakerna gifter sig med varandra.
Lägg upp den färdiga köttfärsröran i bunken. Nu kan pirogbakeriet börja.
Rulla ut den första smördegsrullen.
Dela den så att det blir tre längder och fyra bitar på varje längd.
Klicka ut en klick köttfärs på varje bit och slå in dem så att pirogerna liknar ett kuvert.
Pensla pirogerna med ett uppvispat ägg.
Grädda på 200 grader i ca 20 minuter.
Serveras ljumna eller kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar