onsdag 5 december 2012

Kul med julbaket - Pepparkakscookie


Men hej och godmorgon får jag väl lov att säga då jag legat å sovit i soffan hela kvällen och sovit.
Tänkte passa på att blogga lite innan jag går och lägger mig på riktigt.
Idag bjuds det på Ellenors egenhändigt hopknåpade pepparkscookies som hon och jag bakade i helgen. Blev en härlig kontrast till dem vanliga pepparkakorna som i alla fall jag överäter under julen.
Fotot blev ju inte det bästa, då det var bäcksvart ute och fukt på fönstren av värmen från ugnen och kyla ute, men hoppas att ni överlever ett dåligt kort. 

Ingredienser
ca 25 st
125g rumstempererat smör
1,5 dl socker
En knivsudd vaniljpulver
1 ägg
3 dl mjöl
1,5 tsk kanel
1,5 isk ingefära
1 tsk kardemumma
0,5 tsk mald kryddnejlika
100g hackad vit choklad
100g  hackad mandel

Gör så här
Vispa smör, socker och vaniljpulver poröst i skål.
Tillsätt ägget och rör om ordentligt.
Blanda i mjöl och kryddorna och sedan den hackade chokladen och mandel.
Rulla små bollar, ca en matsked stora.
Placera ut 10-15 per plåt och tryck ut dem.
Grädda i 175 grader tills de fått fin färg (ca 10-12 min).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar