onsdag 29 maj 2013

Leif Mannerströms räksoppa och ett bubblande tips


På fredag fyller min mamma år och jag vet inte vad hon ska få i present! Måste komma på nått riktigt bra, har en iden men får se om det går att fixa.
Vill även fira henne ordentligt och krama lite extra på mamsen.
Som ni kanske fattar så är jag en riktigt mamma-gris <3
Jag hade inte möjligheten att fira min söta mamma på själva morsdag så vi gjorde det på ”lill-lördagen” istället, med en mumsig soppa och bubbel.
Receptet på soppan hittade jag på matplatsen, en av mina favoritbloggar. Hon har i sin tur hämtat receptet från Leif Mannerström och jag har gjort om det lite. Så idag bjuds det på Skaldjursoppa a´la Mannerström my style.

Så här såg soppan ut när den stod och puttra på spisen, inte så fräsch men oj va gott det blev sen

.
Leif Mannerströms räksoppa my style
Ingredienser till 6 port
Skalresterna från 1 kg kräftor eller havskräftor, skalen från 500g räkor
3 msk olivolja
1 stor eller 2 små gula lökar
1 fänkål (mellanstor)
2 msk tomatpuré
2 fiskbuljongtärningar
10 - 12 dl vatten
2 dl torrt vitt vin (jag använde alkoholfritt från matbutiken)
5 dl (2 paket) Milda 4% grädde
Salt och peppar
Gör så här
Skala räkorna och ställ undan.
Om du ätit kräftor så samla alla skal i skål och koka soppan efter middagen eller förslut ordentligt och gör dagen efter.
Släng ner skalen i en stor kastrull.
Hacka löken och fänkålen grovt och spar på skärbrädan.
Fräs skalen i oljan någon minut. Häll över löken och fänkålen och fräs i ett par minuter till.
Tillsätt buljongen, vattnet och vinet och koka upp.
Låt det sjud i ca 10-15 minuter.
Sila soppan så att skalen hamnar på egen ort. Jag hade en kastrull i diskon med en sil ovanpå som jag hällde över soppan i. När alla soppa hade bytt kastrull använde jag den nya.
(Ett tricks om du inte ska äta alla soppa samma dag är att dela den på hälften, halva i kastrullen och resten i en bunke. Soppan i bunken gjorde jag dagen efter.)
Häll på grädden och låt sjuda i 10-15 minuter till, smaka av med salt och peppar.
Servera med räkorna, krutonger eller nått gott bröd.



Till soppan drack vi detta mumsiga bubbel.
Det är ett litet speciellt bubbel för om man frågar nån som druckit det så säger dem – det är riktigt gott!
Å då har jag frågat både personer som inte dricker bubbel och personer som älskar bubbel.
En annan bra grej är att det kostar bara 69 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar