fredag 24 maj 2013

Tabbouleh med köttfärsbiffar


IT`S HAPPY FRIDAY!!!!

Fredagar är bästa dagen i veckan tycker jag. Mindre bra är det att jag knappt kan andas på grund av all pollen men det försöker vi inte tänka på så jättemycket.
Nu är det fredag, det är helgpepp, det är lunchdags och det är bara jättebra!

För nån fredag sen så lagade jag libanesisk mat, ett kök som inte jag är så jätteförtjust i.
Förutom ostrullar och auberginröra - det är grejer det!
Men jag tänkte i vilket fall som helst ge det ett försök och det blev faktiskt helt okej. Tillräckligt bra för att bli ett blogginlägg som tips till er som gillar det köket.

Jag gjorde två rätter tabbouleh och köttfärsbiffar. Receptet är hämtat från tidningen buffe och omgjort en gnutta.

Ingredienser till fyra portioner tabbouleh
1 knippe bladpersilja
1 dl okokt buldgur
1 gul lök
1/2 dl citronjuice
0,5 dl olivolja
salt och peppar

Gör så här
Koka bulguren.
Hacka persiljan fint och lägg undan 1 dl till biffarna.
Hacka löken och blanda med persiljan.
Blanda i citronjuicen och olivoljan.
Häll i bulguren som fått svalna något.
Smaka av med salt och peppar.

Ingredienser till fyra portioner köttfärsbiffar
1 dl bladpersilja
1 gul lök
500 gram köttfärs
2 vitlöksklyftor
kajenpeppar
paprikapulver
salt och peppar
rapsolja till stekning

Gör så här
Riv löken och blanda samman med köttfärsen och persiljan.
Pressa vitlöken och blanda ner i smeten.
Krydda efter tycke och smak.
"Knåda" ihop till ganska tunna biffar och stek dem i rapsoljan.

Servera tabboulehn och biffarna med en kall yoghurtsås.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar