söndag 5 maj 2013

Pulled pork

Som en löpeld så sprider sig denna rätt genom de svenska hemmen och köken, och ja jag kan förstå varför. Det smälter på munnen, smaklökarna kittlas, du vill liksom bara ha mer, mer, mer, mer å så lite till.
Min stora fråga är vad som är bäst till?
Jag gjorde en coleslaw med kessella som kladdgrund ena gången och som burgare den andra.(ja jag åt rester en hel del också under veckan)
Helt nöjd är jag inte med tillbehören, så vad är egentligen bäst?
Här kommer i alla fall min tolkning av trendrätten pulled pork.

Ingredienser
800 gram hel fläskkottlet.
3 - 4 vitlöksklyftor
2 gula lökar
1 dl vatten
1 dl cola light
2 msk mörk köttfond, jag tog oxfond.
2,5 dl grillsås typ BBQ
Salt, peppar, chiliflakes eller chilipulver, paprikapulver.

Gör så här
Lägg kotttletten i en kastrul som tål ugn.
Hacka löken grovt, och vitlöken mellan grovt.
Lägg i kastrullen runt om köttet.
Bred på grillsåsen uppe på köttet.
Krydda över hela kastrullen.
Häll på vätskan och fonden.
Lägg på locket och ställ in i ugnen.
Låt stå på ca 130 grader i ca 6 timmar.
Testa köttet genom att dra en gaffel på det. Om det är klart så faller köttet av i strimlor.
Strimla köttet och blanda samman med löken och vätskan.

Ät och njut!! Verkligen ät och njut!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar