tisdag 21 maj 2013

"Det goda brödet"



Japp ni läste rätt, det här inlägget kommer att handla om det goda brödet som min fina vän Martina gjorde häromsisten, och det är verkligen ett gott bröd,  mörkt, saftigt, smakrigt och jätte muuuuuumsigt!

Om inte jag skulle vara på "försöka gå ner i vikt men det går åt pipsvängen" diet då skulle jag baka det här och äta med massa bregott och en ostskiva. Gärna när brödet är varmt så smöret och osten smälter.

Men jag ska verkligen inte klaga för jag har ätit värsta goda skaldjursoppan idag och ska festa på lite  avokadoröra för det är jag värd efter ett grymt tufft kettelbellspass. En kopp te ska jag också slurpa i mig och se nått bra på tv.n tror jag allt.

Ni kommer få receptet i två versioner - orginalet på den fin fina bilden och ett lite mer ordentligt  renskrivet :)


Ingredienser
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap eller bröd sirap
3 dl fyrakorns kross
2 dl dinkelmjöl alt vetemjöl
2 dl rågflingor
3 dl grahamsmjöl
0,5 dl linfrön
1 dl krusakli
2 dl grovt rågmjöl
1 msk brödkrydda
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat

Sesam/vallmo/solros eller linfrön till formarna eller så blandar du hej vilt.

Gör så här
Blanda samman alla ingredienser, smeten ska bli lite lösare än havregrynsgröt.
Olja/smörj två bakformar och dutta dit de frön du valt.
Fyll formarna till hälften.
Grädda på ca 225 grader i ca 1 timme. Brödet ska vara kletfritt i mitten.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar