lördag 18 maj 2013

Coleslaw



Hej sötnosar,

Sitter uppkurad i soffan med en kopp te efter en sen frukost och funderar på om jag ska baka nått till Mellon ikväll. Vem kommer vinna, var kan vårt falskjungande bidrag få för placering, kommer Petra Mede göra bort sig, hur fula kommer kläderna vara (för fula kommer dem flesta vara) osv osv osv, det tar emot att jag börjar gilla att titta på Mellon.

Vi ska inte äta grillat ikväll men om vi skulle göra det skulle jag vilja ha Johannas coleslaw till maten.
Utan tvekan den godaste coleslawn jag har ätit. Så om det klarnar upp och ni får för er att grilla ikväll och behöver ett bra tillbehör skulle jag rekomendera er att göra denna härlighet.

Ingredienser
7 dl finstrimlad vitkål
1 morot
1 liten rödlök
1 dl creme fraiche
0,5 dl majonäs
2 msk vispgrädde
2 tsk fransk senap
1 tsk strösocker
salt och peppar

Gör så här
Finriv vitkålen och morötterna, hacka rödlöken och blanda samman i en stor bunke.
Blanda ner dem blöta ingredienserna och rör om.
Sockra, salta och peppra å så rör du lite till.
Smaka av för att sedan servera.

Appropå servera så tänkte jag visa en bild på hur det egentligen såg ut när vi åt coleslawn. Det var Helgdag och vi skulle festa till det med grillade korvar som blev stekta för vi var så hungriga. Till korvarna och coleslawn så råkade det visst bli en såsprovning....... så kladdig mat kan man ju utan tvekan kalla denna rätt.
Ser dessutom helt gigantisk ut för att den serverades på en ganska liten tallrik också.
Men är det helgdag så kan man få festa till det och unna sig lite extra mat när den är så god.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar