söndag 30 september 2012

Kycklinglasagne


När jag var liten så lovade jag mig själv att jag inte skulle säga som alla vuxna: "tiden går så snabbt, vart tar den vägen" och nu sitter jag här och ska föreställa vuxen och vad säger jag, jo precis det jag lovade mig själv att jag aldrig skulle säga.
Den här helgen har verkligen bara swischat förbi, med besök hos farmor, fixat naglar, middag med kompisar, tvättat och idag har jag lagat mat.
Det är min söndagstradition att på söndag eftermiddag laga mat till veckan så att jag har matlådor och middagar klara. Lite fryser jag in så jag kan variera lådorna mer.
Idag blev det en soppa och kycklinglasagne som blev riktigt god.
Jag brukar ibland skippa ostsåsen och ha crème fraiche och kanske lite grädde i, men jag hade ingen fraiche så det blev kessela och det funkade riktigt bra. Det här är ett litet tips jag lärt mig från Jamie Oliver.

Ingredienser
1 pkt färska lasagne plattor
3 kycklingfilér 
1 pkt passerade tomater
1 dl balsamvinäger
1 burk lätt kessela
2, 5 dl Milda 4% grädde
4 dl riven ost
1 zukini
1 sellerisjälk
1 gul lök
smör och olja
paprikapulver, salt, peppar

Gör så här
Dela kycklingen i små bitar och stek igenom.
Stek löken i resterna av fettet.
Skiva zukinin och sellerin.
Blanda samman de passerade tomaterna och balsamvinägern, krydda med salt och peppar.
Blanda kesselan och grädden, krydda med salt, peppar och paprikapulver.
Smeta ut lite tomatsås i botten av en ugnsfast form och lägg dit den första lasangeplattan.
Varva kyckling, grönsaker, de två olika såserna och toppa med ost.
Börja med nästa lager och gör om tills formen är fylld.
Smeta ut ordentligt med sås på ovansidan och toppa med ost.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 30 min.
Om ovansidan blir för bränd lägga på lite aluminiumfolie.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar