måndag 10 september 2012

Kakor med tranbär och vit choklad


Åååååå va jag är lycklig idag, det har hänt något stort i mitt liv och det ska firas med buller och brak.
Här på bloggen firar jag det med supergoda kakor som bara säger slurp.
Kakorna görs på ett grundrecept, sen är det bara att stoppa i vad man vill som smaksättning. Okej kanske inte vad som helt men nästan ;)
I det här blev det varianten med tranbär och vit choklad, en riktigt succé.

Ingredienser
2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
3/4 dl florsocker
100 gram smör
1 dl tranbär
100 gram vit choklad

Gör så här
Mixa samman alla ingredienser till degen, har du ingen mixer i närheten går det lika bra att knåda för hand.
Hacka tranbären och den vita chokladen.
Blanda med kakdegen.
Rulla till en rulle och slå in i plastfolie. Låt vila i kylen i ca 30 min.
Kavla ut degen och skär till kakor. Som form använde jag ett uppochnervänt glas för jag hade ingen bra kakform.
Lägg på en bakpappersklädd plåt och grädda i ca 10 min på 175 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar