måndag 24 september 2012

Inlagda saffranspäron

Okej ny vecka nya friska tag :)
Som jag sagt tidigare har jag fått dille på att lägga in saker, göra mos och andra expriment. I helgen har jag lagt in citroner och lime, gjort äppelmos och i veckan gjorde jag äppelsmör och la in svamp och allt ska ni få ta del av här på bloggen vare sig ni vill eller inte :)
För ett tag sen så la jag in päron i en saffranslag och i helgen så öppnade jag burken och åt några av dem, mums säger jag bara. Extra goda var dem tillsammans med mildas vaniljvisp.

Ingredienser
16 små päron eller 8 stora päron
1 liter vatten
4 dl socker
1 pkt saffran
2 tsk atamon

Gör så här
Skala och dela päronen, om du lyckas behåll stjälkarna.
Koka upp vatten, socker och saffran och lägg i päronen då lagen har kokat upp.
Sjud päronen i 30 minuter.
Lägg över päronen i en väl rengjord och torr burk.
Låt lagen svalna och häll i atamonen och rör om.
Häll över lagen på päronen och förslut burken.

Ps. jag kanske borde ta en chillpill på det här med inläggning, syltning och "burkmat" 1 smockfullt hyllplan och 2 halvfulla.


1 kommentar:

  1. Det e lugnt, du kan lasta av lite hos oss på smultronstället ;) saffranspäron lät gudomligt! Puss på dig darling!

    SvaraRadera