lördag 8 september 2012

Rosépeppar gryta och ett boktips.

Glad Lördag!!!!
Vilken vecka det har varit men jag har ändå hunnit laga lite mat, gjorde två storkok i torsdags och grytan jag tänkte bjuda på idag i onsdags då några kompisar var hemma hos mig. Har en del andra saker på lut också, ska bli sjukt kul att blogga om det :)


I Söndags var mamma hemma och firade min födelsedag och jag fick boken kalasgott av Jennie Benjaminsson i present. 
Har gått och suktat länge efter den men låtit bli då jag har så sjukt mycket kokböcker. men läser man kokböcker som andra läser romaner så blir det en del.
Den här boken är en glad bok med massa av supergoda recept och jag kan verkligen rekommendera den.
Jag har hittills gjort vitlöksbrödet och Rosépeppargrytan båda stora succéer.


Så vet ni inte vad ni ska äta till middag i kväll är det här mitt hetaste tips.


Ingredienser
1 fläskfile
2 smala ölkorvar
2 scharlottenlökar
2 msk smör
2 tsk hela rosépepparkorn
Timjan, salt och svartpeppar
1 tsk tomatpuré
3 dl grädde 
2 dl vatten 
2 msk syltlökar eller en handfull med torkade trattkantareller
1-2 tsk whiskey

Gör så här
Putsa filén och skär den i ganska små bitar.
Krydda köttet med salt och peppar.
Skär ölkorvarna i små bitar.
Skala och hacka löken.
Bryn allt tillsamman.
Krossa och smula rosépepparn och timjan och häll över grytan.
Tillsätt tomatpuré, grädde och vatten. Och om du som mig skyr syltlökar har du i kantarellerna nu.
Låt grytan skjuda i 10 min på låg värme.
Vänd i syltlöken och smaka av med salt, peppar och whiskey.
Servera med ris eller potatis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar