söndag 30 juni 2013

Marocansk morotssallad


Jaha så var det liksom söndag igen och jag frågar ännu en gång vart tar tiden vägen. Int ehar jag hunnit med det jag ville hinna, men jag har ändå haft en superrolig helg med tjej kväll med utgång, sjusoveri och en babyshower och så massa andra saker.
Har faktiskt fått till en riktigt nyttig vecka med bra hälsosam mat.
En sommarfavorit som jag har är denna morotssallad med smaker från maroco. Receptet kommer från en tidining som heter laga lätt och jag kan inte förstå för mitt liv att den las ned. Det var en av dem bästa tidningarna någonsin.
Vill ni ha en fräsch nyttig matig sommarsallad så kommer ett bra tips här.

Ingredienser till 4 portioner á 330 kcal
5 morötter
1 chili
1 tsk färsk riven ingefära
1 tsk spiskummin
3 msk olja
1 msk honung
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl trokade tranbär
1 dl persilja
Bladspenat

4 kycklingfiler som inte är inräknade i kaloriantalet, då salladen kan serveras utan.

Gör så här
Dela morötterna i grova bitar.
Fräs dem med hälften av oljan, kryddorna och honungen i ca 10 min.
Under tiden som dem svalnar något så steker du kycklingen i resten av oljan.
Blanda ner tranbären, solros och pumpafröna och blanda sedan nerbladspenaten.
Servera med kycklingen eller om du vill ha chevre eller feta ost till så blir det en perfekt kombo.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar