måndag 15 juli 2013

Vinbärskaka



Alltså vinbär måste ju vara bland det godaste som finns, och nu börjar dem mogna till sig!!!!
Om jag kommer över några i sommar ska jag utan tvekan göra Johannas vinbärs kaka och den bästa underbaraste syltiladen som ni hittar HÄR. Vad man gör med vita vinbär vet jag inte riktigt och jag tror inte jag har smakat det förän i helgen, men jisse så gott det var. Är det någon som har tips på vita vinbärsgrejer så tas det gärna emot.

Ingredienser till Johannas underbara vinbärskaka som smälet i munnen:
75 gram smö
3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1,5 -2 dl  färska eller frysta vinbär. (Både röda och svarta funkar)
0,75 dl ströbröd

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader.
Smörj en rund form och bröa den med ströbrödet.
Smält smöret u en kastrull.
Blanda ner ägg, socker, vaniljsocker och rör till en jämn smet.
Häll smeten i formen.
Strö över vinbären.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter,
Kakan ska vara kompakt och nästan inte genomgräddad och lite lätt gyllene på ovansidan.
Låt kakan svalna en stund och lossa den sedan från formen, när du gjort det får du hålla fingrarna i styr ett tag till och låta kakan svalna helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar