måndag 15 juli 2013

Fiskebåtar


I helgen gjorde vi fiskebåtar till midagg och gissa om den var mumsiga! Dem ska utan tvekan göras igen och jag tror att kräsna människor också kan gilla dessa små godingar.
Jag och Martina kom ju dessutom på det fyndiga namnet - fiskebåtar. Det är fisk i dem och foliet är böjt som fiskebåtar. Just det momentet fick jag underkänt på, är tydligen en väldigt dålig fiskebåts skapare så jag och lilltjejen gjorde en segelbåt istället :)


Så vad behövs då för att göra fiskebåtar, jo det ska jag berätta för er.

Till en fiskebåt behövs:
1 bit lax (100 grams bitarna som kommer frysta)
1 bit vit fisk (100 grams bitarna som kommer frysta)
1/2 - 1 charlottenlök
3 körsbärstomater
1 1/2 bit chevre (dem som finns i tvåpack och är utan skin och redan delade)
1 skvätt grädde
1 klick smör
salt och peppar

Gör så här:
Gör fina fiskebåtar i aliminum folie.
Lägg en klick smör i botten.
Dela filerna i fyra bitar var och lägg i båten.
Hack löken grovt och strö över.
Dela tomaterna i två och strö över.
Smula över chevren.
Salta och peppra.
Häll på en skvätt grädde.
Grilla tills fisken är genomkokt. Vet i ärlighetens namn inte hur lång tid det tog, men det märks ju. 
Servera med sallad, potatis och eventuellt en grillad citron.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar