torsdag 4 juli 2013

Dubbelmarinerad fläskfilé


Hej alla glada,

Blondinen här lever upp till begreppet blondin just nu
Har lyckats radera bilden, och halva textem tre gånger när jag skulle skriva det här inlägget på en ipad
Tackar vet jag sparkels.

Satt barnvakt åt en kompis ikväll och när tjejen på fyra och ett halvt och lite till skulle lägga sig för tredje gången så frågade hon om jag skulle sova över, jag svarade nej och fick okej men en annan gång.
Sen konstaterade hon att både mamma och pappa skulle bort. Efter det kom detta: Du får sitta på balkongen för jag vet ju att du är där ute och då kan så jag kan sova. Älskade gullvippan!

I helgen som kommer ska jag göra en helt underbar fläskfilé som stod på midsommarbordet. Den liksom smälte i munnen, så god att alla inte ens han smaka på den men det gjorde jag:)
Jag hoppas verkligen att min blir lika god, men det tror jag.
Eftersom receptet redan finns och bild togs på midsommar så passar jag på att blogga om den nu.
Receptet kommer från Ica, men skulle lika gärna kunna komma från någon härlig vingård i Italien.

Ingredienser till 8 portioner

3fläskfilé
Smör

Marinad 1
3 vitlöksklyftor
1 liter vatten
4/5 del grovt salt
5 kvistar färsk rosmarin
Malen vitpeppar

Marinad 2
1 vitlöksklyfta
1 citron
2 dl olivolja
2 msk finhackad rosmarin
Salt och grovmalen vitpeppar

Gör så här

Dagen före festen
Sätt ugnen på 175 grader
Putsa filen, krydda och bryn i smöret.
Lägg köttet i en ugnssäker form och stick in en kötttermometer.
Ugnstek tills innetemperaturen är 70 grader.
Skala och skiva vitlökarna.
Koka upp vatten, salt, rosmarin, vitlöken och pepparn till marinad 1 och låt svalna.
Häll marinaden på köttet så att den täcker köttet.
Täck över och ställ in i kylen över natten.

Festdagen
Skala och finhacka vitlöken.
Skala av citronskal, men behåll tillräckligt så du kan pressa citronen.
Skär citronskalet i strimlor. Koka upp lite vatten och koka i 3 min.
Häll av vattnet och blanda skalet med citronjuicen, oljan, rosmarinen, vitlöken, saltet och pepparn.
Skär köttet i tunna skivor och lägg på ett fat med hög kant. Häll på marinaden och låt stå i minst 2 timmar.
Servera köttet rumstempererat tillsammans med en sallad eller som en del i en buffé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar