torsdag 28 februari 2013

Vegetarisk lasange


I helgen gjorde jag denna vego lasange och nu får jag inte äta av den, för jag är på detox. 
Men om två å en halv vecka då ska jag äta snabba kolhydrater igen. Kanske till och med blir denna, för god blev den. 

Jag har som sagt satt mig själv på holistics detox som varar i tre veckor. 
Man dricker en mix av phyllisumfröskal och olika örter och så tar man piller. 
Har gjort det i tre dagar och känner en förändring till det bättre. 
Gör det här för att jag inte mått så bra på sistonne. Har haft ont i magen, yrsel, snorig, trött, ont i leder och haft svårt att sova. 
Det var en kollega som tipsade om kuren och jag tänker att det är en kickstart till ett mer långvarigt mål, det målet är att gå ner i vikt för att må bättre.
Detoxen är för att rensa kroppen!
Läste i bodyliscus om hur dem tänker 80/20 och jag tror att det kan vara ett riktigt bra tänk.
80% hälsosamt 20% roligt och lite onyttigheter. 
Ingenting är förbjudet, men man ska tänka på vad man stoppar i sig.
Allt för att må så bra som möjligt!
Så nu är det sjukt mycket pepp här hemma, det här kommer bli riktigt bra!

Så här kommer receptet på en ganska så hälsosam lasagne.


Ingredienser
1 paket färska lasangeplattor
1 burk krossade tomater
1 dl balsamvinäger
1 burk skivade champinjoner
5 mellanstora / små morötter
2 själkar selleri
1 lök (jag hade rödlök men tror det är godast med vanlig lök.
5 soltorkade tomater utan olja
1 squash
1 burk färdig bechamellsås

Gör så här
Hacka, skala, skiva, riv alla grönsaker.
Blanda balsamvinägern med de krossade tomaterna och krydda med salt, peppar och chilipulver.
Öppna burken med fusk bechamell :( Hemma gjord är godast och bäst, men nu blev det inte så.
Bred ut rikligt med tomatsås och lite sås i en ugnsfast form och lägg på lasangeplattor.
Lägg på mer sås och sedan grönsaker. 
Fortsätt att varva tills sista lagret plattor.
Bred på mycket av båda såserna på översta lagret plattor.
Grädda på 200 grader i ca 30 min.
Servera med en god fräsch sallad som gärna får vara gjord på Machésallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar