lördag 16 februari 2013

Choklad och limemouse tårta


Lördag, men det känns inte riktig som lördag. 
Kan ha att göra med min sjukstuga som försvann nån gång under fredagskvällen, då tristessen kom. 
Är äntligen feberfri och världen snurrar bara lite å så är jag helt galet uttråkad, alltså UTTRÅKAD med stora bokstäver. 
Skulle bra gärna vilja laga brakmiddag med efterrätt för ett helt kompani. 
Men mina vänner verkar vara väldigt upptagna idag. Men jag ger inte upp, nått ska jag hitta på att göra, om det så bara ät att gå en promenad nere på stan och längta efter att få shoppa.

Men åter till ämnet - tårtan. 
Den här tårtan gjorde jag till förra veckans stora 30 års kalas.
Temat på festen var Mexiko och vad i hela friden äter man för efterrätt i det landet. 
Jo man äter churros, frukt och lite andra saker men inget som riktigt passade in på en fest.

Så jag tänkte lime i SOL ölen är ju nästan samma sak som lime i en tårta, lime i tequila är ju samma sak som lime i en tårta. Så lime fick det bli!
 Efter viss panik då jag hade inte tillräckligt med socker hemma, receptet jag skulle göra verkade konstigt, ont om tid så blev det denna tårta som jag måste säga inte var helt fel.

 

Ingredienser till kakan
2 ägg
1 dl socker
1 dl mörkt muscovad socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
1 -1,5 dl vaniljyoghurt
100 gram mörk blockchoklad
50 gram smält smör
Kokosflinfor

Gör så här
Vispa sockret och äggen fluffigt.
Vispa ner mjöl, bakpulver och vaniljyoghurten.
När smeten har blivit len vispar du försiktigt ner kakaon. Var försiktig annars har du ett brunt kök.
Smält chokladen och rör i smeten.
Smält smöret i en form med löstagbar botten.
"Bred" ut smöret i formen med hjälp av en pensel och häll över resten av smöret i kakan. Vispa snabbt ner smöret i kakan. 
Bröda formen med kokosflingor.
Häll i smeten i formen och grädda i ca 30 - 35 min på 200 grader.
Ta bort kakan från formen. Jag la den direkt på uppläggningsfatet. 
Låt svalna.

Ingredienser till moussen
3 dl grädde
2 dl vaniljtoghurt
1 1,2 - 2 dl florsocker
2 msk kallt vatten
4 tsk gelatinpulver
1 lime (skal och 2 - 3 msk juice)
 tsk vaniljpulver

Gör så här
Riv skalet på 1 lime och lägg undan i en skål.
Pressa juicen och lägg i en skål. Häll på vattnet och gelatinpulvret och blanda samman.
Vispa grädden hårt.
Vispa samman vaniljyoghurten och florsockret.
Vispa ner limeskalet.
Vispa ner gelatinlösningen och vaniljpulvret.
Rör ner tillsammans med grädden.
Lägg på den svala kakan. 
Om du vill kan du dela kakan och göra ett till lager med mousse.

Ingredienser till dekorationen.
500 gram jordgubbar
(Går att hitta på Hötorget stax innan18.00 "fröken, bara 20 kronor! Älskar att handla på torget)
1 lime
Kokosflingor
Socker

Gör så här
Skölj limen i ljummet vatten och skiva dem fint. Lägg dem i en skål med vatten en liten stund med lite socker i.
Skölj och skiva jordgubbarna fint.
Strö kokosflingor över hela tårtan.
Lägg på jodgubbarna och strö lite socker på. (För att få mer smak så här på vinterhalvåret)
Ta upp lime bitarna och torka av med hjälp av hushållspapper.
Lägg på tårtan.

Presentera med ett stort TA DA!!!


Det här kan ha varit det längsta inlägget någonsin och jag är imponerad om ni kom så här långt :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar