söndag 24 februari 2013

Granola med nyttigheter i


Idag har vart en märklig dag, idag har jag hunnit med massor av saker och ändå har tiden gått väldigt väldigt långsamt. Det är ganska så intressant hur vissa dagar bara springer förbi och hur andra kryper fram långsammare än en snigel. Jag undrar verkligen vad det beror på.
Idag har jag ätit helgfrukost efter en lååång sovmorgon, städat lägenheten uppifrån och ner, fotat till bloggen, lagat massa med mat, duschat, handlat, tittat på flera avsnitt av nord och syd, surrat i telefon och dragit fötterna efter mig.
Det har varit lite som filmen "when Stella got here grove back" fast mer som "when Ullis got here food back" äntligen har jag haft inspiration och lust att laga mat. 
Bland annat blev det den här granolan, hoppas det ska smaka!

Ingredienser
8 dl fiberhavregryn
10 dl bovetepuffar
3 dl krossade linfrön
5 dl vatten
250 gram agave sirap
2 msk kokosolja
2 dl hackade torkade dadlar
3 dl mandlar
2 dl gojibär

Gör så här
Blanda havregrynen, puffarna och linfröna i två bunkar eller en väldigt stor bunke.
Koka upp vattnet, agave sirapen och kokosoljan. Koka tills allt har smält.
Blanda vätskan med de torra ingredienserna.
Bred ut på två pappersklädda plåtar.
Rosta i ugnen på 175 grader i 20 min.
 Ta ut plåtarna och hacka granolan så det blir mindre bitar. 
Grädda i ca 20 minuter till.
Låt torka helt på eftervärmen.
Hacka mandeln, och blanda i granolan tillsammans med dadlarna och gojibären.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar