tisdag 19 februari 2013

Bästa frukosten - overnight oats

God morgon kanske skulle vara passande för detta inlägg, men vi kör på ett god kväll.
En sak som var bra med att jag var sjuk var att jag äntligen kan passa på att blogga om min standardfrukost. Det är bara att erkänna - jag skulle aldrig kunna/hinna fota en frukost då jag kan vara den morgontröttaste människa Stockholm skådat.
Kvällar däremot är jag duktig på, som nu då jag sitter uppkrympen i soffan och snyftar till Call the midwife, den är så fin och bra på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva.
Denna frukost har många fördelar, till att börja med så håller den mig mätt länge, den behöver förberedas kvällen innan, den är ganska så nyttig och man kan göra den ännu nyttigare.
Man skulle kunna beskriva det som en kall havregrynsgröt.

Du gör helt enkelt så här:
Blanda 1 dl fiberhavregryn med 2 dl mild lättyoghurt med eller utan smak.
Låt stå över natten i en liten matlåda.
När det är dags att äta frukost är det bara öppna lådan, strö över lite topping.
Äta och njuta!

Dessutom så brukar jag öppna lådan och fixa till den, stänga locket och slänga ner i väskan och äta på jobbet för det var ju just det där med morgnar.

Tips på topping:
1 tsk macapulver dunderpulvret som är bra för allt och ger en kolaaktig smak. Läs mer HÄR.
Frysta bär som gärna får tina och bli lite rinniga.
Kanel och äpplen.
Kanel och äppelmos.
Citronyoghurt med kiwi ovanpå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar