söndag 13 januari 2013

Larb - Thailänsk färssallad


Jag vet inte hur ni har det hemma men här serverades thaimaten med en miamivice fågel i.
Jag har aldrig varit i Thailand, men skulle bra gärna vilja åka, mest för att se vad allt stoj är om. Sen så älskar jag ju thaimat och det är varmt, varmt, varmt. Det är något man inte kan anklaga mitt hem för att vara.
Ett av mina element har gått sönder och jag fick i veckan veta att det är leveranstid på 2-3 veckor.
Så det är bara att klä sig varmt, tända massa ljus och stå ut med dem 16,5 grader som är den nya temperaturen här hemma och drömma mig bort till varmare breddgrader.
Tillbaks till maten den här rätten är enkel att göra, kryddstark, smal och god. Definitivt värd att laga.

Ingredienser
1 msk neutral olja
2 stjälkar citrongräs
2 gröna chilisar
500 gram fläksfärs

3 st lime
2 tsk rivet limeskal
2-3 msk chilisås (kan funka med sweet chili oxå)
ca 1 dl hackade koranderblad
1 tsk torkad mynta (hade ingen färsk hemma och torkad gick jättebra)
1 liten röd lök
ca 1 dl jordnötter
4 msk friterad vitlök
Salladsblad

Gör så här
Hetta upp oljan i en wookpanna och fräs chilin och citrongräset lite snabbt.
Slå på färsen och stek ordentligt.
Lägg upp i en skål och låt svalna något.
Riv limeskalen och pressa limejuicen och häll på färsblandningen.
Blanda ner chilisåsen, rödlöken, koriander, mynta.
Hacka jordnötterna och häll på salladen, häll sedan på den underbara uppfinningen friterad vitlök.
Servera genom att lägga upp i salladsbladen.

Ett tips är att gå in i en av dem underbara asienbutiker som finns lite överallt i stan (Stockholm) och handla dina ingredienser där. 
Mycket billigare, fräschare och varorna är lättare att hitta.
Ta till exempel den friterade vitlöken, hade aldrig hört talas om den innan detta recept och är nu jag lätt förälskad i den, och dem hade massa av den i thaibutiken vid jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar