fredag 18 januari 2013

Chocolate Chip Cookies


För en många herrans år sedan jobbade jag under flera år som konfa ledare i en liten by utanför Motala som heter Medevi Brunn. Det kan ha varit några av mina bästa somrar på dessa läger.
Älskar gemenskapen, stämningen, upptågen, allvaret och allt annat som kommer läger till.
Ett år hade vi en husmus (husmor) som hette Helena. Hon hade varit runt i USA under ett år och jobbat och bott på många olika ställen. Ett av ställena var ett litet bageri någonstans i mellanvästern som hade chocolate chip cookies som folk vallfärdade för att äta.
Hon lyckades få tag på detta recept och vi ledare tvingade henne att publicera det i Medex som vår fin fina tidning hette.
Nu tänkte jag att det är dags att publicera det här på bloggen, för att bryta allt som har med nyttiga nyårslöften att göra så går jag in i sockerchocks mode.
Hoppas att det ska smaka!

Ingredienser
1 1/2 dl flytande smör
1 1/4 dl vitt socker
1 1/4 dl råsocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
200 gram choklad eller nötter eller en blandning

Gör så här
Blanda samman smöret med alla sorter socker.
Blanda i äggen.
Blanda samman bakpulver, salt och mjöl i en separat bunke för att sedan blanda det med resten av smeten.
Hacka chokladen i små bitar och mojsa ner i smeten.
Forma bollar av smeten och lägg på en bakpappersklädd plåt med stort mellanrum.
Grädda i ca 12 min på 180 grader.

Det går jättebra att stoppa dem små bollarna i frysen och ta fram en eller två när suget sätter i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar