onsdag 9 januari 2013

Bargarbysoppa - Soppa på jordärtsskocka



Hej hopp lingons.......

Nu har jag varit tekniskt geni igen och hittat ett sätt att arbeta runt problemet.
Så idag kan jag bjuda på veckans första recept.
Det är en soppa som är gjord på jordätskockor och heter barabysoppa. Receptet kommer ursrungligen från recept.nu och en kock som heter Christer (hans som var med i kockarnas kamp, ni vet)
Men som vanligt kunde jag inte följa receptet utan var tvungen att göra min egna version av det.
Måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet och har upptäckt en ny kärlek i köket, jordärtskockan. Även om dem är galet svåra att skala.

Ingredienser

2 kycklingfiler
ca 700 gram jordärtskockor
1/2 rödlök
1 liten purjo
1 liten morot
1 dl milda 4% grädde
2 dl lättmjölk
8 dl kycklingbuljong
persilja
Salt och peppar

Gör så här

Koka upp buljongen.
Skala skockorna och skär dem i mindre bitar.
Lägg dem i en form med mjölk i, det gör så att soppan får en finare färg.
Om detta tar lång tid för att dem är svårskalade ta då och gör en paus för att skiva kycklingen.
Koka den skivade kycklingen i 5 min eller tills den är genomkokt. Kontrollera på en liten bit.
Ta upp kycklingen med hjälp av en hålslev och lägg undan.
Fortsätt skalandet.
Skala sedan moroten och hacka den i mindre bitar.
Hacka upp purjon och löken och lägg lite åt sidan.
Lägg i skockorna och morötterna i det kokande vattnet och låt koka i ca 10 min.
Lägg sedan i lökarna och koka i ca 5 min eller tills skockorna är genomkokta.
Mixa samman soppan med hjälp av vännen-stavmixern.
Blanda i mjölken och grädden.
Smaka av med salt, peppar och persilja.
Servera soppan med kycklingen i botten av skålen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar