måndag 12 augusti 2013

Smörgåstårta


I slutet av Juli så fyllde min älskade farmor 85 år och jag och mamma åkte över och sjöng en liten sång och fikade på förmiddagen.

Till fikat (läses frukosten) så hade jag kvällen innan gjort en smörgåstårta med lax och hovmästarsås som huvudingredienser då jag vet hur mycket farmor älskar det.
Måste säga att den blev riktigt fin, ska läggas till att smörgåstårtor är jag inte särskilt haj på, har bara gjort två stycken innan denna.

När jag var liten så var det inte smörgåstårta som stod på menyn när farmor och farfar hade födelsedagar utan det var en av mina absoluta favorit rätter om vi var på landet. Vilket vi nästan alltid var.
Rökt flundra/rödspätta/piggvar med färskpotatis och farfars gräslöksås, och till efterrätt var det resterna från frukosttårtan - gräddtårta med egenplockade bär.  Mums!!
Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på detta.
Fast det var många år sedan jag åt detta så är smakerna så otroligt tydliga i mitt minne.
Extra gott blev det ju av att vi fiskade själva, odlade potatisarna och plockade bären.

Ingredienser till ca 6 portioner.
½ liten burk hovmästarsås
1 fpk (av den lilla sorten) gravad lax
2 dl lätt crème fraiche
200 gram färskost (typ Philadelphia)
Salt och peppar
Dill
172 fpk fullkorns formfranska
Cocktailtomater
Rädisor
Stenbitsrom av valfri färg

Gör så här
Vi börjar med att göra smeten till fyllningen och garneringen.
Hacka två till tre skivor lax fint.
Du ska ha ca tre skivor lax kvar, som du nu ska strimla.
Strimlorna blev för mig lite olika storlekar, dem jag hade kvar efter strimlande var mellan 1,5 – 2 cm breda och 5-6 cm långa.
Lägg undan de strimlade laxbitarna och fokusera på dem hackade som du låter ligga kvar på skärbrädan.
Blanda crème fraichen och Philadelphia ordentligt.
Lägg ca 1,5 2 dl åt sidan i en annan bunke, den behöver du till garneringen.
Blanda i en halv liten burk hovmästarsås i din stora bunke och rör om. Blanda sedan ner den hackade laxen. Smaksätt med (fryst) dill, salt och peppar.
Nu kommer vi till själva byggmomentet av smörgåstårtan.
Ta fram en lite mindre form eller bricka som du tycker är fin och placera den framför dig på köksbänken. Bredvid formen ställer du en skärbräda och bunken med fyllningen.
Ta några brödskivor och skär bort kanterna. Lägg dem i formen så att botten täcks. Du kanske behöver skära till dem lite om du använder en form. Detta moment är lite av ett pussel.
När du lagt dit det första lagret smetar du på ett rejält lager av fyllningen.
Repetera sedan brödmomentet och smetmomentet och toppa med ett till lager bröd.
Jag hade alltså tre lager bröd och två lager fyllning.
Nu är det dags att ta fram den andra smeten. Den brer du på toppen och sidorna om tårtan.
De spelar ingen roll om det blir ett tjockt lager eller ett lite tunnare lager, det viktiga är att tårtan täcks av smeten.
Nu är bygget klart nu kommer vi till den roliga garneringen.
Detta moment kan man göra precis som man vill, jag gjorde i alla fall såhär.
Skölj, blasta av och skiva rädisorna fint.
Dela cocktailtomaterna i fyra delar.
Snurra ihop laxen till små ”rosor” eller nån annan form som ser fin ut.
Placera ut det jämt över tårta.
Jag tyckte det blev riktigt fint att sätta rädisor i sidan av min form.
Avsluta med att klicka ut stenbitsromen på väl utvalda ställen.
Jag gjorde tårtan sent på kvällen innan (typ halv tolv) då den åts till frukost/lunch redan vid halv elva.
Måste säga att den hölls sig väldigt bra i kylen. Det enda som såg pyttelite skumt ut var att stenbitsromen hade blivit mini grön i kanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar