måndag 26 augusti 2013

Lavendelbrownies





 Jahapp då har man i helgen gottat sig så det står härliga tider till med både bubbelfest och kräftskiva. 
Till kräftskivan fick jag i uppgift att göra en riktigt höjdar favorit (inlägg kommer i veckan)och efterätt. 
Att det skulle vara choklad var Martina övertygad om och att det skulle vara något annorlunda var jag övertygad om. Så vad ska man då hitta på jo man tänker på en semestern och en av de sakerna som Kroatien är mest kända för lavendel. Jag har hört att lavendel och choklad ska vara väldigt gott och jag har en gång tidigare ätit det och kände att jag ville ge det en chans till. 
Det är lite så att antingen älskar man eller hatar man det, jag älskar det. 
Det är en smak som liksom växer. Så om ni har lavendel hemma eller bara känner för att göra nått annorlunda kan jag tipsa om detta lilla expriment.

Ingredienser till 16-20 bitar, det beror på hur stora bitar man vill moffa.
125g smör
175g mörk choklad
3 dl strösocker
2 ägg
1 msk torkad lavendel + 1 msk socker
2,5 – 3  dl vetemjöl
1 krm salt

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Mortla lavendeln och socker så att det går sönder men ändå är lite i bitform.
Smält smör och choklad i micron eller över vattenbad.
Blanda i socker och ägg till en fin smet och blanda ner lavendeln.
Blanda samman choklad smeten med 2,5 dl mjöl och saltet
Blanda smeten jämt och om det behövs häller du på det resterande mjölet.
Lägg ett bakplåtspapper i en plåt som är ca 20x30 cm.
Grädda i ca 20 min.
Låt kakan svalna.
Servera kylskåpskall och kanske med lite glass till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar