fredag 30 augusti 2013

Kantarellpaj


Okej jag vet att jag oooohar och ahhhar om hur gott vissa saker är, men dem rätter jag gör det med är verkligen så goda och dem vill jag verkligen dela av mig av med massa med superlativ.
Det här är en paj som kräver både ooooooh och ahhhha och andra superlativ av den enkla anledningen att det är en av mina favoriter.
Jag tror att receptet kommer från DN från början. Den funkar lika bra som pastasås som till paj.
Som paj så ligger den helt rätt i tiden och då pratar jag om kräfttiden.
Håll med om att kräfttiden är en av de bättre tider på året.
Jag ÄLSKAR kräftor, det finns liksom ingen hejd på hur mycket jag gillar dem och så har det alltid varit. Tyvärr blir man ju inte så mätt på bara kräftor och då kan det ju passa att ha små godsaker som baguette, aioli, ost, kex och en och annan paj till dem små godingarna.
Vissa år har jag turen att fiska kräftor uppe på landet, men i år kommer det tyvärr inte bli så. Så jag får fiska dem i butiken. Det finns en sort som har kinesiskt tidningspapper som bakgrund som jag kan rekommendera.
Men svamp ska jag se till att fånga själv i år, snart blir det en tur till skogen. Som tur var så hade jag kvar lite från förra året i frysen och så hade jag lite av dem syltade kantarellerna kvar som jag använde denna gång.
Har ni någon kräftskiva inplanerad är detta ett gott tips att ha på bordet.

Ingredienser
1 paket bacon
200 gram kantareller
1-2 vitlöksklyftor
1 burk lätt eller mini fraiche
1 glas vitt vin
1 kruka persilja
1 hönsbuljongtärning
50 gram riven ost (gärna Västerbotten eller någon annan stark ost)
Salt och peppar
Smördeg

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Preppa kantarellerna genom att antingen rensa och hacka dem i mindre bitar eller häll av spaden från kantarellburken och hacka dem i mindre bitar.
Skala och pressa vitlöken och lägg den åt sidan.
Hacka persiljan och lägg den åt sidan.
Klipp till baconet och stek den tills den blir lite lagom knaprig.
Låt baconet ligga kvar och häll på svampen och stek dem tills svampen har vätskat av sig och torkat upp någorlunda.
Häll på vinet, buljongen och vitlöken och låt puttra ihop tills nästan allt vin är borta.
Slå på crème fraichen, salta och peppar och låt puttra en stund. Röran ska vara ganska så fast om man ska göra paj, om man gör pastasåsen så ska man låta den vara lite rinnigare.
Medans röran puttrar passa på att klä en pajform av normal storlek, kanske åt det mindre hållet men smördeg.
Häll på röran och toppa med osten.
Grädda i ca 30 tills pajen har stelnat.

Måste även tipsa om det här mouserande vinet och denna mumsiga ost. Mycket goda båda två både som dem är eller till kräftor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar