söndag 14 april 2013

The Joy of cooking - bananbröd


Det här receptet kommer från The joy of cooking som det pratas mycket om i en av mina favoritfilmer Julie och Julia, så det var jag ju bara tvungen att testa när jag hade en del gamla skruttiga bananer förra veckan och saknade en ingredienser för det brödet jag hade tänkt att baka.
Dra på trissor vad jag gillar bananbröd, måste testas många gånger till i olika fomer.
Nått jag inte gillar är att jag inte kan ställa om språket på datorn och bloggen sen ominstalationen.
Vilket betyder att allt är rödmarkerat och ni får se hur illa jag stavar. Tur att jag bakar bra som kompensation.
Så summan av kardemumman (vilket vore gott i) är att har ni skruttiga bananer som ni tänkt slänga baka bananbröd - kanske det här!

Ingredienser till 1 bröd
3 rågade dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt
85 gram mjukt smör
1,5 dl socker
2 ägg
2 bruuuuuna bananer
ca 1 - 1,5 dl nötter (jag hade mandlar, men tror att kokos eller pecannötter kan vara mumsigt)

Gör så här
Blanda i hopp de torra ingredienserna i en bunke.
Mixa samman smör och socker med en elvisp eller matberedare.
Blanda i de torra ingrediserna och vispa tills du får en smulig deg.
Vik ner äggen.
Mosa bananerna i en skål och vik sedan ner dem i smeten tillsammans med nötterna.
Häll ner i en brödform.
Grädda på 175 grader i 45 - 50 minuter.

Ät som den är, eller med lite philadelphia.

Å så lite härlig söndagsteaser.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar