söndag 7 april 2013

Scones


Men hej på er!
Här har fröken gått i dvala med bloggandet som vanligt :(
Jag vill så mycket med bloggen men jag har inte riktigt inspirationen att ta tag i det, men jag ska verkligen verkligen försöka.
För jag mår så bra av att blogga, laga mat, fota och ha kul med det. Så nu blir det skämsmössan på och ny friska tag.
Min diet går riktigt bra, vilket är hur kul som helst.
Ska bjuda på lite bra rätter framöver men nu till en lite mer onyttig klassiker som jag slog till på att laga i morse (fast klockan redan var halv tolv på förmiddagen så kallar vi det morgon) scones.
Hur gott är det inte med nybakta scones på en söndagsmorgon, jo hur gott som helst.
Det stod i receptet att det skulle bli två bröd, och det blev det, men två jättebröd, så räkna med att det räcker till fyra pers.
Receptet kommer från min första kokbok som jag fick som barn, vi bakar och den håller än :)

Ingredienser till 2 jättescones
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 gram smör eller 3/4 dl flytande smör
2 dl mjölk

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Blanda i smöret  tills det blir lite klumpigt.
Blanda i mjölken och knåda till degen. Den ska vara fast men ändå lite kladdig.
Gör två bröd och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i 10 min.

Ps. Sen sparkels var hos dataplastikdoktorn så är hon lite förrvirrad om hon är svensk eller engelsk, därför den dåliga stavningen. Men snart ska hon vara vid sina sinnens fulla bruk igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar