onsdag 27 mars 2013

Wok med sjögräsnudlar


Jag har upptäckt nått nytt, sjögräsnudlar.
Ni kanske tänker va i hela friden är det för påhitt, jo det kan jag berätta, det är nudlar som är gjorda på sjögräs och andra mineraler och det som gör dem speciella är att på 100 gram går det bara åt 6 kcal!!! Fatta va bra när man ska göra lite smalare mat, gott, nyttigt och bara bra helt enkelt.
Denna gång blev det en helvegetarisk wok, efter jag vart och handlat på en superbra asiatisk butik vid Hötorget. Skulle liksom bara handla en sås, men ja det blev väldigt mycket mer. Släpp aldrig in Ullis i en matbutik när hon är hungrig!

Ingredienser till 5 portioner á 152 kcal

1 dl ostronsås
1 dl soja av valfri sort
3 msk riven ingefära
5 vitlöksklyftor
300 gram mungböngroddar
250 gram sockerärtor
300 gram tofu (jag tog mjuk, men jag tror att hård är bättre, ser lite aptitligare ut också)
200 gram färsk svamp. Jag hade shitake svamp.

Gör så här
Skölj nudlarna ordentligt och lägg dem i en skål tillsammans med 1/2 dl soja och 1/2 dl ostronsås.
Låt ligga i marinaden en stund.
Preppa alla grönsaker.
Stek tofun i oljan och häll sedan på grönsakerna och resterande av såsen.
Häll på nudlarna och stek i nån min så att nudlarna blir varma.

Ha det bra och ät med väldigt gott samvete!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar