fredag 22 mars 2013

Buffalo Chicken Salad / Krispig kycklingsallad med krämig avokado dressing












 




Glad fredag!!!
Passar på att skriva ihopp ett litet inlägg såhär på lunchrasten.
Var uppe på systemet i liljeholmen och fick hjälp av killen somhar en egen facebook grupp bara för att han är så bra och härlig. Ska bli mycket spännande och se om viet passar till maten. Är nästan övertygad om att det är så. Ska bli sjukt gott med både vin och Qusedilias idag. Idag har jag lite av mina 20% och ska njuta i fulla drag!

Idag är en såååååå bra dag.
Känner hur possitivitet och glädje sprutar ut ur folk, hur härligt som helst!
Ska verkligen jobba på att behålla denna känsla :)

I helgen som var gjorde jag och min söta mamma denna goda kyckling som jag ärligt har snott från en av mina favoritbloggar Annie eats. Rekomenderas varmt att gå in och kika på den.
Inte nog med att man får underbara recept och inspiration man får en mattelektion på köpet när recepten ska räknas om till våra mått.

8 portioner á 252 kcal på kycklingen.

Ingredienser till kycklingen

4 dl panko
2 msk olivolja
1 dl vetemjöl
1 msk vitlökspulver
½ - msk salt
2 ägg
1 msk vatten
1 msk Dijon senap
1 tsk torkad timjan
1 kg kyckling filé eller kycklinglår filé
1 dl Buffalo sås (kan uteslutas)
Ingredienser till dressingen
½ avokado
4 msk lätt majonnäs
2 dl minifraiche
2 msk pressad citron
1 liten knippe gräslök (jag tog ca 5 msk fryst)
2 msk persilja (jag tog fryst)
1 vitlöksklyfta
ca 1 ½ dl mjölk (börja med lite mindre än 1dl och testa konsistensen)
Salt och peppar
Gör så här
Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda pankon och olivoljan I en stor panna och sätt på värmen.
När pankon börjar få färg rör flitigt i pannan med tills pankon blir gyllene. Var försiktig för här går det undan i svängarna!
Lägg upp pankon i en djup tallrik.
Ta fram två tallrikar till, i den första blandar du mjölet, vitlökspulvret och saltet.
I den andra vispar du samman ägg, vatten, senap och timjan med hjälp av en gaffel.
Nu är det dags att preppa kycklingen.
Skär bort slamsor och dela kycklingen i lagom stora bitar.
Jag hade kycklingfiler som var jättestora. Så dem tog jag och delade i fyra delar, först på mitten och sedan på tvären.
Ta nu fram gallret i ugnen och lägg på ett bakplåtspapper.
Nu är det dags för det härligt kladdiga momentet!
Torka en kycklingbit i taget med hushållspapper.
Doppa i mjöl blandingen, äggblandingen och sist pankoblandingen.
Tryck lite extra när du håller på med pankon så det gottiga fastnar. Lägg upp kycklingen på gallret. Upprepa tills alla bitar är klara.
Grilla i ugnen i ca 15 min tills kycklingen är genomstekt.
Nu kommer vi till det frivilliga delen men ack så goda  buffalo såsen.
Jag älskar buffalosås och därför gjorde vi en kompromiss, hälften med sås och hälften utan.
Båda blev lika goda J
Om du väljer att ta den såsiga versionen gör du såhär:
Häll ut såsen i en djup tallrik och pensla på kycklingarna ett lätt lager med sås.
Låt den stå och dra åt sig en kort stund.

Servera med sallad av valfri sort.
Godast blir det nog om du tar sallad, cocktailtomater som du dela på hälften, 1 avokado och lite fint skuren rödlök.
Nu är det dags att göra dressingen.
Gröp ur avokadon och lägg i en mix bunke.
Blanda i de resterande ingredienserna och mixa för kung och fosterland.
Smaka av med salt och peppar och eventuellt de andra kryddorna.
Ät och njut!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar