lördag 23 mars 2013

Cajsa Wargs våfflor

På måndag är det våffeldagen!!!!! 
Hurra, hurra, hurra säger ja. Jag älskar våfflor och muffla i mig en hel oändlig mängd av dem. 
Så jag kommer ju lägga mina 20% nästa vecka på dessa underbara varelser.

Som en sann våffelälskare har jag testat många olika sorter, allt från pulver, recept och skansens. 
Men inga av har överträffat dessa som jag hittade i somras. 
Cajsa Wargs, hämtade ur hennes bok Hjelpreda i husshållningen för unga fruentimber från 1755. 
Japp ni läste rätt receptet är från 1755 och håller än i dag, helt galet!

Original receptet kommer här!
Till ett kvarter sur grädda tages 2 kvarter vatten, ett halvt kvarter smält smör och 2 stycken ägg.
Alltsammans vispas väl tillhopa med så mycket gott vetemjöl att det ringlar sig efter vispen när han upplyftes.
Bakas sedan på vanligt sätt. Till dessa våfflor bör vara god tjock grädda, som intet är för gammal, så bliva de goda.


Här kommer en mer moderna variant.

Till ca 7 laggar behövs:
1,6 dl sur tjock grädde eller crème fraiche
3 1/4 dl vatten
100 gram smält smör
1 ägg
ca 4 dl vetemjöl

Gör så här:
Blanda grädden och vatten.
Vispa ner ägget.
Vispa sakta och försiktigt ner mjölet, så till att det inte klumpar sig. 
(Gör smeten ganska tjock)
Smält smöret och vispa ner i smeten.
Grädda som vanligt.

Servera med sylt och grädde.
Eller romsås gjord på cremefraiche, röd stenbitsrom, salt och peppar med hackad rödlök ovanpå.

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar